Zielona Mapa Warszawy prezentuje jak dojechać komunikacją miejską do ciekawych przyrodniczo miejsc stolicy.
W pierwszym etapie prac przedstawiamy 12 zielonych przystanków zlokalizowanych przy najciekawszych lasach i rezerwatach w naszym mieście.

Klikając w poszczególne punkty dowiesz się więcej o obiektach oraz o sposobie dojazdu.

O projekcie Zamknij

Mniej zanieczyszczeń

Bądź eko – korzystaj z komunikacji miejskiej

Możemy podróżować komunikacją miejską albo samochodem. Jednak skutki wyboru tego drugiego środka komunikacji odczuje nie tylko kierowca – wszyscy mieszkańcy będą oddychali gorszym powietrzem.


Warszawa jest dużym i dynamicznie rozwijającym się miastem. Ma to wiele zalet, ale niestety także i wad. Jedną z nich jest zanieczyszczenie powietrza. Żyjemy w środowisku o podwyższonych stężeniach pyłu, tlenków azotu i węglowodorów powodowanych przez komunikację samochodową.

Dodatkowo w sezonie grzewczym nad Warszawę napływają masy powietrza  z pozostałego obszaru Polski, zanieczyszczone pyłami i benzo  alfa pirenem z kotłowni domów ogrzewanych indywidualnie, opalanych węglem, drewnem, nierzadko śmieciami. Wiele takich domów z piecami ,,śmieciuchami’’ funkcjonuje jeszcze w Warszawie.

Przy bezwietrznej pogodzie bardzo często występują wysokie stężenia zanieczyszczeń.

Mamy dwa wyjścia.

  • Albo nadal będziemy ignorować informacje o zwiększającym się zanieczyszczeniu powietrza, albo każdy z nas podejmie kroki, których pozytywne skutki odczujemy wszyscy.
  • Pierwszy krok to rezygnacja np. z codziennych wyjazdów do pracy samochodem na rzecz komunikacji miejskiej.
  • Warszawa oferuje szeroką sieć tramwajową, która jest rozbudowywana. Rozwija się także metro. Po ulicach kursują autobusy o napędzie elektrycznym, hybrydowym i gazowym.

Wiemy, że to niemożliwe, aby warszawiacy definitywnie zrezygnowali z samochodów...

Jednak skoro nam wszystkim przeszkadza zanieczyszczenie, hałas i kurz, to chociaż raz na jakiś czas przesiądźmy się do komunikacji miejskiej. Jeśli częściej będziemy korzystali z transportu zbiorowego, nie tylko oszczędzimy na paliwie, ale też przyczynimy się do tego, że powietrze w Warszawie będzie czystsze.

  • W Warszawie średnio 1 573 700 pasażerów na dobę korzysta z podróży autobusem.
  • Gdyby każda osoba korzystająca z komunikacji autobusowej chciała zaparkować samochód, konieczne byłoby uruchomienie parkingu o powierzchni 18 km kw.
  • Jeśli każdy z pasażerów pojedzie do pracy samochodem, to na ulicach Warszawy przybędzie ponad 1,5 mln samochodów. Liczba samochodów wzrośnie o 128 procent!
  • Każdy z dodatkowych samochodów to 70-84 dB hałasu i smród spalin.

Sprawdź co jest w powietrzu, którym dziś oddychasz

Aktualny  stan zanieczyszczenia powietrza w Warszawie  można sprawdzić na stronie WIOŚ w Warszawie:

1. bieżące wyniki pomiarów z automatycznych stacji

2. dwudniowa prognoza stężeń PM10, PM2,5, benzo alfa pirenu, dwutlenku węgla i ozonu

Na mapie z krótkoterminową prognozą można  przybliżyć dowolny obszar i po kliknięciu odczytać prognozowane stężenia dla wybranej substancji,  dowolnej godziny i bieżącego lub następnego dnia. 

W domach jednorodzinnych eksploatowane są często przestarzałe kotły, w których spalanie odbywa się w warunkach powodujących zwiększoną emisję. Problemem jest także nielegalne spalanie odpadów w tych kotłach.


Efektem  ogrzewania domów jednorodzinnych węglem, drewnem i odpadami  jest powstawanie  benzo alfa pirenu – rakotwórczej substancji, której stężenie jest przekraczane w miesiącach zimowych.  Prognozowane stężenie benzo alfa pirenu można sprawdzić przeglądając krótkoterminową prognozę 

Trzeba kliknąć ostatnią z prawej strony zakładkę z napisem „B(a)P”.  Skala pomiaru stężenia znajduje się pod mapką. Wystarczy powiększyć mapkę i odszukać interesującą nas ulicę. Sprawdzimy średnie stężenie na najbliższe 24 godziny lub stężenie w danej godzinie.

Zdaniem ekspertów najbezpieczniej spacerować po Warszawie w czasie deszczu, który zmywa zanieczyszczenia.

 

Pyły w Warszawie

Korki uliczne to nie tylko strata czasu, pieniędzy i nerwów. To również szybsze ścieranie okładzin hamulcowych, które powodują powstawanie szkodliwego pyłu. W efekcie mamy coraz więcej alergii, częściej chorujemy na nowotwory i choroby płuc.

 

Samochody odpowiadają za emisję pyłu (ścieranie opon i klocków hamulcowych, spalanie paliwa) i za tzw. pylenie wtórne. Jeśli przez długi okres nie pada deszcz, z ulic „podnoszą się” duże ilości zgromadzonego pyłu.

 

Korki uliczne to więcej szkodliwych pyłów.

Dla warszawiaków szczególnie uciążliwe jest zanieczyszczenie powietrza pyłami oznaczanymi fachowo jako PM10 i PM2,5. PM10 to zawieszony  w powietrzu pył o średnicy 10 mikrogramów na metr sześcienny, PM2,5 to oczywiście pył o mniejszej średnicy.

Pył jest zanieczyszczeniem powietrza składającym się z mieszaniny cząstek stałych i ciekłych, zawieszonych w powietrzu, będących mieszaniną substancji organicznych i nieorganicznych. Jest niebezpieczny, ponieważ zawiera np. wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne i metale ciężkie.


Gdzie można sprawdzić stężenie pyłów?
Aktualne stężenia pyłów PM10  i PM2,5 dostępne są tutaj. Z listy po lewej stronie należy wybrać odpowiednią substancję. 



W jaki sposób pył wpływa na nasze zdrowie?

Bardzo drobne pyły przenikają codzienni do układu oddechowego i krwioobiegu. Skutkiem są alergie, kaszel, zadyszka. Częściej chorujemy na astmę, zapalenie spojówek, serce, infekcje układu oddechowego. Początkowo nie zauważamy większych dolegliwości, ale z czasem pojawiają się podczas wysiłku fizycznego (biegania, prac fizycznych lub jazdy rowerem).

Stężenie pyłów w Warszawie

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z 24 sierpnia 2012 r. maksymalny, nieszkodliwy dla zdrowia poziom pyłu powinien wynosić 20 mikrogramów. Obecna światowa średnia to 70 mikrogramów. W Polsce przebadano 65 miast, z których jedynie 6 spełniło normę. Najbardziej zanieczyszczone pyłami polskie miasto to Kraków ze stężeniem pyłu zawieszonego ok. 64 mikrogramów na metr sześcienny.

Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska przygotował roczną ocenę jakości powietrza w Warszawie w 2015r. Wynika z niej, że w stolicy od 2007r. stopniowo poprawia się jakość powietrza. Po raz pierwszy stężenia średnioroczne pyłów PM2,5 znalazły się poniżej poziomów dopuszczalnych. Zmniejszyło się również stężenie pyłów PM10 i w 2016r. jest już w granicach poziomów dopuszczalnych. Względem 2006r. prawie o połowę spadła też liczba dni z przekroczeniami poziomu pyłów.

Nadal konieczne jest prowadzenie działań poprawiających jakość powietrza wdychanego przez warszawiaków. Dlatego też 6 maja 2016r. zarządzeniem Prezydenta m.st. Warszawy został wprowadzony „Program Inwestycyjny do Planu gospodarki niskoemisyjnej dla m.st.Warszawy" o wartości 16 mld zł. 

Autobusy, tramwaje, metro i SKM – wiele twarzy komunikacji miejskiej

Warszawska komunikacja miejska to szeroka sieć uzupełniających się środków transportu: autobusów, tramwajów, metra i kolei podmiejskiej (SKM). 

Każde z nich powinno być i będzie EKO!

Warszawa planuje rozbudowę linii tramwajowych – do Winnicy, Wilanowa oraz na Gocław i Zieloną Białołękę.

Autobusy elektryczne

Obecnie w Warszawie na liniach obsługiwanych przez Miejskie Zakłady Autobusowe kursuje 10 autobusów elektrycznych, a w przyszłym roku dołączy do nich 10 kolejnych. W planach jest także zakup ponad stu autobusów elektrycznych. Są one przyszłością komunikacji - ciche, przyjazne pasażerom, powietrzu i klimatowi. Nie emitują spalin, a tym samym tlenków azotu, węglowodorów, sadzy i tlenku węgla.

Po Warszawie jeżdżą również ekologiczne autobusy hybrydowe oraz autobusy zasilane gazem LNG, spełniające najbardziej rygorystyczną normę emisji spalin Euro 6.

W komunikacji miejskiej stosowane są bardzo rygorystyczne europejskie standardy emisji spalin, czyli normy dopuszczalnej emisji spalin. Od 1990 r. emisję cząstek stałych z silników Diesla w autobusach ograniczono o ok. 99 procent, a tlenków azotu o ok. 98 procent.

Chcesz wiedzieć więcej o autobusach? Obejrzyj film.

las kabacki ogród botaniczny w powsinie Morysin jeziorko czerniakowskie rezerwat im. Króla Jana Sobieskiego Olszynka Grochowska zanieczyszczenia hałas Lasek na Kole Las Młociny Las Bielański Kampinoski Park Narodowy Łosiowe Błota Kalinowa Łąka
Rezerwat
LAS KABACKI

Przed II wojną światową na terenie Lasu powstała placówka polskiego wywiadu. Pracowali tu kryptolodzy, którzy złamali szyfr Enigmy.

ogród
Ogród Botaniczny PAN w Powsinie

Na gości czeka tu 170 odmian starych historycznych róż m.in.: francuskie, damasceńskie, białe, stulistne, mchowe.

Rezerwat
Morysin

Część XVIII-wiecznego parku romantycznego rodziny Potockich. Nazwa pochodzi od Maurycego - wnuka dawnych właścicieli Wilanowa.

Rezerwat
Jeziorko Czerniakowskie

W jeziorze nie można łowić szczupaków. Wpuszczono je, aby zmniejszyły ilość karpi i płoci. Nadmiar ryb karpiowatych przyczynia się do szybszego zarastania zbiornika.

Rezerwat
Las im. Jana III Sobieskiego

W 1933 r. lasy dębowe zajmowały całą pow. dzisiejszego rezerwatu, czyli ok 113 ha. Niestety w 1998 r. tzw. dąbrowy świetliste to jedynie 3 ha.

Rezerwat
Olszynka Grochowska

Rezerwat od 1983 r. Tutaj 25 lutego 1831 r. rozegrała się bitwa Powstania Listopadowego, która Rosjanom uniemożliwiła szturm Warszawy.

Zanieczyszczenie powietrza

Sprawdź co jest w powietrzu, którym oddychasz! Aktualny stan zanieczyszczenia powietrza w Warszawie prezentuje Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska.

Hałas

Autobusy elektryczne, wprowadzane do komunikacji miejskiej, są bardzo ciche. W mieście drażni przede wszystkim hałas komunikacyjny, a dopiero później mieszkaniowy i komunalny.

Las
Lasek na Kole

W 2014 r. dyplomaci w ramach akcji „Partnerstwo dla klimatu” w pobliżu ul. Dobrogniewa posadzili ok.1500 drzew i krzewów.

Las
Las Młociny

Nazwa Młociny pochodzi od nazwy znajdującej się tu kiedyś wsi książęcej Młoszczony. Słowo „młoka” oznacza mokrą łąkę, bagno lub moczary.

Rezerwat
Las Bielański

W tym miejscu w XVII w. swoje eremy założyli kameduli. Od ich białych habitów pochodzi nazwa Bielany. Występuje tu 40 gat. drzew i krzewów.

PARK NARODOWY
Kampinoski Park Narodowy

Sieraków to największy w Kampinosie obszar ochrony ścisłej. Znajduje się tu Bagno Cichowąż, Długie Bagno oraz wydmy piaszczyste.

Rezerwat
Łosiowe Błota

Torfowisko niskie. Wskutek coraz niższego poziomu wód gruntowych bagna zarastają łozami, wierzbami, kalinami.

Rezerwat
Kalinowa Łąka

Jest to tzw. łąka trzęślicowa. Na metrze kwadratowym takich łąk naliczono 35 gat. roślin naczyniowych. Miejsce, które lubią motyle modraszki.

codefibers.pl