Zielona Mapa Warszawy prezentuje jak dojechać komunikacją miejską do ciekawych przyrodniczo miejsc stolicy.
W pierwszym etapie prac przedstawiamy 12 zielonych przystanków zlokalizowanych przy najciekawszych lasach i rezerwatach w naszym mieście.

Klikając w poszczególne punkty dowiesz się więcej o obiektach oraz o sposobie dojazdu.

O projekcie Zamknij

Mniej hałasu

Zadbajmy o mniejszy hałas w Warszawie

Hałas, nieodłączna część funkcjonowania warszawskiej metropolii, otacza nas wszędzie - w domu, biurze, szkole i przede wszystkim na ulicy.

    Na hałas reagujemy bardzo różnie, zależnie od:

  • natężenia, częstotliwości, charakteru i czasu trwania dźwięku
  • nastroju, w którym aktualnie jesteśmy
  • obciążenia pracą umysłową
  • wieku, płci i zdrowia fizycznego.

Hałas ma negatywny wpływ na samopoczucie człowieka. Czasem możemy nie odczuwać, że nam przeszkadza, ale długotrwałe i regularne przebywanie blisko źródeł dźwięku o wysokim poziomie hałasu jest szkodliwe.

W mieście drażni przede wszystkim hałas komunikacyjny (drogowy), a w następnej kolejności - mieszkaniowy (domowy np. hałas zza ściany, z instalacji wodno-kanalizacyjnej, z góry lub z dołu od sąsiadów) i komunalny (osiedlowy np. koszenie trawy, remonty osiedlowe, plac zabaw). Poziom hałasu powodowanego przez ruch uliczny jest uzależniony od wielu czynników, w tym od:

  • natężenia i ruchu ulicznego
  • rodzaju i stanu technicznego samochodów
  • jakości i stanu nawierzchni dróg
  • bliskości i usytuowania barier np. różnego typu budynków
  • liczby pasów ruchu
  • organizacji ruchu.

Sprawdź poziom hałasu na akustycznej mapie stolicy

https://mapa.um.warszawa.pl/

Mapa, zgodnie z polskim prawem oraz regulacjami unijnymi, powstaje co 5 lat.

Nie bez powodu sukcesywnie wymieniany jest cały tabor. Autobusy miejskie generują coraz mniej hałasu. Te z napędem elektrycznym są np. zdecydowanie mniej uciążliwe akustycznie od tradycyjnych spalinowych. Od kilku lat, aby ograniczyć hałas tramwajów, na niektórych torowiskach wysiewana jest specjalna mieszkanka traw. To skutkuje tłumieniem dźwięków wydawanych przez jadące pojazdy.

Hałas na ruchliwej ulicy w czasie szczytu komunikacyjnego wynosi około 75 decybeli. Według Światowej Organizacji Zdrowia, poziom hałasu powyżej 75 dB może być szkodliwy dla zdrowia, co potwierdza Główny Inspektorat Ochrony Środowiska w swoim badaniu pt. "Raport o stanie akustycznym środowiska na podstawie wyników realizacji map akustycznych"  oraz wydane przez Kancelarię Senatu "Zagrożenie hałasem. Wybrane zagadnienia".

Poziom hałasu drogowego wyrażonego wskaźnikiem LDWN w wybranych miejscach Warszawy

Wskaźnik LDWN - dobowy, długookresowy średni poziom dźwięku A wyrażony w decybelach (dB), wyznaczony w ciągu wszystkich dób w roku, z uwzględnieniem pory dnia, pory wieczoru oraz pory nocy.

Hałas przewyższający 70/75 dB jest już dla naszego organizmu niebezpieczny, może powodować m.in. nadciśnienie tętnicze czy przyspieszenie procesu starzenia. 75 dB można porównać do głośnego śpiewu, 80 dB generuje klakson, tokarka czy szczekający pies, 90 dB – kosiarka, a 100 dB – motocykl bez tłumika

Rondo Zesłańców Syberyjskich

Wokół Ronda Marsa panuje hałas w przedziale 60-65 dB. Ten poziom hałasu sprawia, że nie możemy się skupić i jesteśmy rozdrażnieni. Podobny poziom hałasu wytwarza duże biuro lub duża restauracja wypełniona rozmawiającymi klientami i cichą muzyką.

Rondo Marsa

Rondo Unii Europejskiej

Centrum